Tuesday, 28 May 2019

Pluriliteracies


 «Ολοκληρωμένη Διδασκαλία Γλώσσας και Περιεχομένου (CLIL), μία μέθοδος ανάπτυξης πολυγραμματισμών για ουσιαστική μάθηση» 
 
 Το διήμερο σεμινάριο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών που διοργάνωσε ο Σύλλογός μας 




  
38 εκπαιδευτικοί, καθηγητές διαφόρων ειδικοτήτων, δάσκαλοι, διευθυντές, και συντονιστές εκπαιδευτικού έργου είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο εξαιρετικά ενδιαφέρον διήμερο εργαστήριο με θέμα «Ολοκληρωμένη Διδασκαλία Γλώσσας και Περιεχομένου (CLIL): Μια μέθοδος ανάπτυξης πολυγραμματισμών για ουσιαστική μάθηση», που πραγματοποιήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα στις 16-17 Μαΐου. 

   Για την υλοποίηση του σεμιναρίου συνεργάστηκαν το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV) και το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων, Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων.



Το εργαστήριο, με επιμορφωτές τους Dunja Chamberlain και Frédéric Taveau είχε ως στόχο του εργαστηρίου την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία των πολυγραμματισμών μέσω των διαφορετικών γλωσσών, των διαφόρων επιστημονικών αντικειμένων και των διαφορετικών πολιτισμικών στοιχείων που φέρουν στην τάξη οι αλλόγλωσσοι μαθητές. Στόχος της επιμόρφωσης ήταν οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται ώστε να είναι σε θέση να διευκολύνουν την ανάπτυξη των επιστημονικών και γλωσσικών γραμματισμών και δεξιοτήτων σε περιβάλλοντα όπου οι μαθητές λειτουργούν σε περισσότερες από μία γλώσσες.
 

Στη διάρκεια του εργαστηρίου αναπτύχθηκαν τα εξής θέματα:

  • Εισαγωγή στις βασικές αρχές της μεθόδου CLIL
 

  • Ανάπτυξη των τριών πτυχών της μεθόδου των πολυγραμματισμών 


α. η γλώσσα της μάθησης (η γλώσσα που είναι αναγκαία για τη δόμηση της γνώσης)

β. η γλώσσα για τη μάθηση (η γλώσσα που αφορά στις λειτουργίες της γλώσσας και είναι απαραίτητη για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων)

γ. η γλώσσα διαμέσου της μάθησης (η γλώσσα που προκύπτει στη διάρκεια των συζητήσεων, της αναστοχαστικής διαδικασίας, των συνδέσεων με τη μητρική γλώσσα, κλπ)


  • Καθοδηγούμενη μάθηση (ανατροφοδότηση, αξιολόγηση, σχεδιασμός, υποστήριξη)

  • Πρακτική εφαρμογή της θεωρίας των πολυγραμματισμών με σχεδιασμό δραστηριοτήτων. 










Το εργαστήριο ήταν εξαιρετικά χρήσιμο για τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν καθώς τα οφέλη που αποκόμισαν ήταν πολλά σύμφωνα με τις μαρτυρίες τους.

Πιο συγκεκριμένα, με τις παρουσιάσεις, τις δραστηριότητες, το υλικό που χρησιμοποίησαν οι εκπαιδευτές αλλά και με την ενεργό συμμετοχή τους στις συζητήσεις, στις ομαδικές εργασίες, στις προσομοιώσεις δραστηριοτήτων της τάξης, οι συμμετέχοντες είχαν την δυνατότητα:

·     να διευρύνουν τις παιδαγωγικές τους μεθόδους,

· να αντιληφθούν την αξία της διδασκαλίας των πολυγραμματισμών για την ανάπτυξη της ακαδημαϊκής γλώσσας και των δεξιοτήτων εκείνων που μπορούν να μεταφέρονται από μάθημα σε μάθημα (transferable skills).

·        να συνειδητοποιήσουν τον σημαντικό ρόλο που παίζει στη μαθησιακή διαδικασία η στάση και οι αντιλήψεις του εκπαιδευτικού.

·     να μάθουν πώς να διευκολύνουν την εμβάθυνση στη μάθηση γενικά, είτε πρόκειται για γλώσσα, επιστήμη, πολιτισμό, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της επίδοσης και στη γλώσσα και στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα, όχι μόνο των μαθητών που έχουν μητρική τη γλώσσα που ομιλείται στο σχολείο αλλά και των αλλόγλωσσων μαθητών. 





















 















Τέλος οι συμμετέχοντες παροτρύνθηκαν να αναζητούν και να αξιοποιούν της ευκαιρίες που προσφέρονται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (https://www.ecml.at/) για να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους σε θέματα διδακτικής και παιδαγωγικής και να εκμεταλλευτούν το υλικό και τις εκδόσεις που είναι αναρτημένα στον ιστότοπο του Κέντρου (https://www.ecml.at/Publications






Ο Σύλλογος ευχαριστεί για την ευγενική τους χορηγία τους:

No comments: